Sunday, March 22, 2009

Punca wanita sering diperlekehkan

Situasi A

“Ish, lambatnya kereta di depan ni. Macam siput. Mesti perempuan yang memandu kereta ni.”

Situasi B

“Pastikan tiada kerja yang tertangguh hari ini. Saya tak mahu diganggu lagi hari ini dengan perkara-perkara remeh. Seharusnya anda boleh selesaikan masalah-masalah kecil sendiri,” arah cik Ani kepada anak buahnya. “Baik bos. Ini mesti datang bulan ni. Tak pasal-pasal mengamuk pula” ujar Azli sambil menggumam sendirian meluahkan rasa tidak puas hatinya.


Kedua-dua situasi di atas merupakan dua situasi berbeza, namun ia cukup menunjukkan bahawa wanita itu sering diperlekehkan tidak kira dalam apa jua situasi. Di rumah, di jalan raya, di pejabat dan di mana-mana sahaja, wanita sering dijadikan sasaran. Mungkin mereka menganggap ia sebagai gurauan kasar yang hanya diluahkan akibat rasa tidak puas hati.

Tidak pula untuk memburuk atau merendahkan martabat seorang wanita, namun tanpa disedari tindakan itu sebenarnya memperlekehlekehkan golongan wanita. Seharusnya, wanita itu diangkat martabat-nya. Malah, di sisi Islam sendiri, golongan wanita itu mempunyai darjat yang tinggi di sisi Allah. Tetapi, sanjungan yang sepatutnya diberi terhadap wanita tidak diberi seperti yang sepatutnya, malah wanita sering dipandang rendah dan dibandingbandingkan kebolehannya dengan kaum lelaki.

Apakah benar kaum wanita tidak berkebolehan sehingga selayaknya diperlekehkan dalam setiap keadaan?....renungkanlah...

No comments:

Post a Comment